Pisanie pracy dyplomowej

Jeszcze tego nie wiecie – a nawet jeżeli wiecie, to nie doceniacie – ale bardzo pomocnym działaniem przed przystąpieniem do pisania pracy dyplomowej będzie Wasza aktywność w różnych projektach i inicjatywach, jakie są realizowane na Waszej uczelni. Dlaczego? Da Wam to szerokie spojrzenie na zagadnienia, które będziecie badać w Waszej pracy.

Po pierwsze: bądźcie aktywni!

  1. Warto, abyście działali w jednym z uczelnianych kół naukowych. Dlaczego? Korzyści jest wiele. Między innymi daje to możliwość np. przygotowania referatu na konferencję studencką. Bardzo często uczelnie publikują referaty w materiałach pokonferencyjnych pod redakcją i opieką naukową któregoś z Waszych wykładowców. Będzie to dobry poligon doświadczalny. Wówczas, np. dzięki napisaniu pierwszego artykułu, będziecie mogli doskonalić warsztat. Z kolei umiejętność prezentacji przyda się podczas obrony pracy. To oczywiście nie wszystko. Jako członkowie koła, macie również łatwiejszy dostęp do różnych materiałów i możliwość bezpośredniego kontaktu z pracownikami różnych szczebli w przedsiębiorstwach. W ten sposób sami mobilizujecie się do zbierania pomocnych informacji.
  2. Wykorzystajcie swoje obserwacje z praktyk studenckich. Wasze spostrzeżenia będą przydatne przy pisaniu pracy. Jeżeli jeszcze nie braliście udziału w praktykach, to wybierajcie miejsce praktyki w przedsiębiorstwie, o którym chcielibyście pisać w przyszłości pracę, np. z obszaru procesów produkcyjnych lub magazynowych. Już na tym etapie zorientujecie się, czy firma jest chętna do podzielenia się informacjami o własnych działaniach.

Po drugie: bądźcie zorganizowani i systematyczni!

  1. Niezwykle ważne jest precyzyjne sformułowanie tematu. Im będzie on bardziej jednoznaczny, tym łatwiej będzie Wam opracować spis treści pracy, a następnie wypełnić treścią poszczególne rozdziały i podrozdziały. Praca inżynierska nie będzie wymagała dużej objętości (maksymalnie 50 stron), natomiast musi pojawić się w niej wiele precyzyjnych danych wymagających obróbki w arkuszu kalkulacyjnym. Ważne jest, aby przedstawiać je w czytelnej formie w postaci schematów.
  2. Przymierzając się do wybrania zagadnienia, obszaru i przedmiotu, a potem sprecyzowania tematu, musicie wiedzieć, na ile jesteście w stanie dotrzeć do źródeł, a zwłaszcza pozyskać dane/materiały firm, które nie zawsze będzie można wykorzystać (np. ze względu na tajemnicę przedsiębiorstwa lub standardy przyjęte w firmie). O możliwości udostępnienia warto rozmawiać już wcześniej.
  3. Jeżeli będziecie przeprowadzali badania ankietowe, to pamiętajcie o precyzyjnym przygotowaniu pytań, które będą odpowiedzią na Wasz problem do rozwiązania. Pytania muszą być zrozumiałe dla odbiorców i nie mogą się wzajemnie wykluczać. Nie powinno ich być więcej niż 10, bo musicie wiedzieć, że menedżerowie szanują swój czas!
  4. Pamiętajcie, że zasadniczo każda praca powinna składać się z trzech części:
    • teoretycznej,
    • metodologicznej,
    • empirycznej, w której będziecie wykonywać badania (np. ankiety, analizy SWOT, chronometraż).
  1. Z pewnością przyda się wiedza z dotychczasowych przedmiotów z poszczególnych semestrów/lat, które są zbieżne z tematem pracy. Sprawdźcie notatki.
  2. Pracujcie według konkretnego harmonogramu, z kalendarzem. Systematyczność to połowa sukcesu!

Po trzecie: znajdźcie źródła literaturowe!

  1. Znalezienie odpowiednich materiałów jest żmudnym zajęciem, ale niestety koniecznym. W tym przypadku wyręczy Was częściowo ChatGPT, ale oczywiście niektóre odpowiedzi musicie nauczyć się weryfikować.
  2. Korzystajcie z możliwości, jakie daje serwis naukowy Google Scholar. Zastanówcie się, jakie słowa kluczowe są najbliższe tematowi pracy. Jeżeli wybierzecie precyzyjne słowa kluczowe, otrzymacie zawężone wyniki wyszukiwania (np. rok publikacji, miejsce publikacji). Warto zapisywać sobie we własnej bibliotece/folderze plików i sortować według różnych kryteriów.