Ciekawostki ze świata e-commerce

Oto kilka ciekawostek ze świata e-commerce, które pozwolą Ci zrozumieć zmieniający się rynek offline i online. Być może założysz kiedyś np. sklep internetowy, który będzie obsługiwany przez AI. Im lepiej poznasz rynek, jego mechanizmy i trendy, tym lepiej przygotujesz się na handel w internecie.

 Czy wiesz, że…

  • W multichannel formami zakupu są: sklep internetowy (przez komputer), sklep internetowy (przez smartfon), call center, sklep stacjonarny, super- lub hipermarket oraz katalog; miejscem odbioru produktu: sklep tradycyjny, super- lub hipermarket, dostawa przez kuriera, automaty paczkowe, odbiór osobisty w wybranych punktach. Możliwości i forma zwrotu produktu przez klienta zależy od formy zakupu, ewentualny zwrot tylko poprzez kanał, w którym dokonano zakupu. (Źródło: „Logistyka w Polsce”)

  • Na podium krajów o największym udziale e-commerce w całkowitej sprzedaży detalicznej są: Chiny, Indonezja i Wielka Brytania. Udział chińskiego e-commerce w ogólnym handlu detalicznym wynosi już 47%.


  • Jak wynika z najnowszego raportu firmy doradczej CBRE, Polska jest drugim najszybciej rozwijającym się rynkiem w sektorze e-commerce w Europie, a także pierwszym na terenie Europy Środkowo-Wschodniej. Rynek polski odpowiada za ponad 46% zakupów online w tym regionie. Na drugim miejscu znajdują się Czechy z udziałem na poziomie prawie 17%, a na trzecim Rumunia, która odpowiada za ponad 9% wydatków. W raporcie wskazano także, że Polska zdecydowanie wyprzedza prognozowany przed pandemią trend rozwoju zakupów online o trzy lata. To najlepszy wynik w Europie. (Źródło: https://www.logistyka.net.pl/aktualnosci/item/94502)

  • Szansą dla osób planujących uruchomić sprzedaż w internecie jest tzw. recommerce, czyli handel rzeczami używanymi. Zgodnie z najnowszym raportem recommerce, opracowanym przez Cyrek Digital, w handlu rzeczami używanymi uczestniczy w Polsce 89,59% wszystkich badanych, przy czym 24% z nich wyłącznie kupuje używane produkty, a 7% z nich wyłącznie je sprzedaje (sprzedaż ta odbywa się w 100% przez internet). (Źródło: https://cyrekdigital.com/pl/baza-wiedzy/recommerce/)

  • Nowym modelem konsumenckim w e-commerce są zakupy subskrypcyjne, które oferują klientom regularne dostawy produktów na zasadzie abonamentu. Model ten zdobywa popularność nie tylko na rynkach globalnych, ale także w Europie i w Polsce. Firmy coraz częściej oferują abonamenty na różnorodne produkty – od kosmetyków po żywność czy artykuły gospodarstwa domowego, a klienci zdecydowanie dostrzegają zalety regularnych dostaw. (Źródło: https://www.logistyka.net.pl/aktualnosci/item/94610)

  • Sieć maszyn Paczkomat InPost to obecnie największy w Europie zautomatyzowany system odbioru i doręczania paczek, obejmujący łącznie blisko 33 000 urządzeń i prawie 29 000 punktów PUDO w 9 krajach. Strategia ekspansji międzynarodowej i wciąż rosnące inwestycje w rozbudowę sieci InPost pozwoliły na obsłużenie rekordowej liczby paczek w ciągu jednego dnia (przyjmując 12-godzinny czas realizacji dostaw). (Źródło: https://www.logistyka.net.pl/aktualnosci/item/94539)

  • W 2023 r. Grupa lnPost zanotowała rekordowy wolumen w okresie przedświątecznym. Firma z powodzeniem obsłużyła ponad 11 mln przesyłek, czyli ponad 250 paczek na sekundę, umożliwiając szybką i niezawodną dostawę zamówień klientom. (Źródło: https://www.logistyka.net.pl/aktualnosci/item/94539)