Ciekawostki ze świata transportu

Kilka ciekawostek ze świata transportu, które pozwolą zrozumieć zmieniającą się rzeczywistość i przygotować się na rewolucję w branży TSL. Być może w przyszłości będziesz zarządzał np. flotą elektrycznych samochodów ciężarowych, rowerów cargo lub dronów. Im wcześniej poznasz trendy, tym lepiej przygotujesz się na zmiany.

Czy wiesz, że…

  • Po pierwszym kwartale 2023 r. Port Gdańsk wspiął się na 8. miejsce w rankingu portów europejskich, wyprzedzając takie portowe tuzy jak Marsylia, Barcelona, Konstanca czy Walencja. Port Gdańsk nadal utrzymuje pozycję lidera kontenerowego na Bałtyku i 2. miejsce w przeładunkach ogółem. Ustępuje tylko portowi Ust Ługa, który jest głównym oknem eksportowym, jeśli chodzi o rosyjskie surowce energetyczne. (Źródło: https://www.logistyka.net.pl/aktualnosci/item/94076)
Terminal kontenerowy Baltic Hub. Fot.: Tomasz Dresler
  • China State Shipbuilding Corporation (CSSC), jedna z największych grup stoczniowych w Chinach, zaprezentowała projekt budowy największego na świecie kontenerowca z napędem jądrowym. Kontenerowiec o pojemności 24 tys. TEU będzie wykorzystywał reaktor chłodzony stopionymi solami – MSR (Molten Salt Reactor). Ten przełomowy projekt stanowi znaczący krok naprzód w integracji energii jądrowej w przemyśle morskim, obiecując zwiększoną wydajność i zrównoważony rozwój. Kontenerowiec został zaprojektowany tak, aby naprawdę osiągnąć zerową emisję podczas cyklu operacyjnego – poinformowała CSSC. Reaktory ze stopionymi solami należą do IV generacji reaktorów jądrowych. Wykorzystują ciekłą mieszaninę soli zarówno jako paliwo, jak i chłodziwo. Paliwo, które jest rozpuszczone w soli, pozwala na lepszą kontrolę i wydajność reakcji jądrowej, zapewniając m.in. większe bezpieczeństwo. Jedną z najbardziej godnych uwagi zalet reaktora jądrowego ze stopioną solą jest jego potencjał do znacznego zmniejszenia emisji dwutlenku węgla. Wykorzystując energię jądrową, kontenerowiec ten może działać przy minimalnej lub zerowej emisji gazów cieplarnianych, płynnie dostosowując się do chińskiego zobowiązania do walki ze zmianami klimatycznymi i przyjęcia zrównoważonych praktyk w sektorze żeglugi. (Źródło: https://www.portalmorski.pl/wiadomosci/stocznie-statki/54640-w-chinach-zaprezentowano-projekt-kontenerowca-z-napedem-jadrowym)
Kontenerowiec z napędem jądrowym. Źródło: China State Shipbuilding Corporation
  • Założona przez trzech pasjonatów kolarstwa firma Hazay z Poznania tworzy wysokiej klasy konfigurowalne elektryczne rowery cargo. Pojazdy zaprojektowano z myślą o potrzebach transportowych firm i rodzin z dziećmi. Ekologiczny, praktyczny i dostosowany do potrzeb klienta środek transportu, mający na celu złagodzenie rosnącego problemu zatłoczenia dróg i zanieczyszczenia środowiska w miastach, może wydawać się mrzonką. Poznańscy wynalazcy i konstruktorzy udowodnili, że można zbudować i wprowadzić na rynek rowery cargo w całości produkowane w Polsce. Rowery towarowe to przyszłość dla branży logistycznej, która wobec nowych przepisów ograniczających emisję spalin, wprowadzania obostrzeń oraz zamykania centrów miast dla samochodów oraz z uwagi na rosnące ceny utrzymywania pojazdów, będzie zmuszona do szukania optymalizacji kosztów. Ten trend widać w krajach europejskich, gdzie w przypadku dostaw ostatniej mili rowery to coraz częstszy widok. Badania wskazują, że zarówno zagęszczenie punktów dostaw właśnie na ostatnim odcinku dostarczania towarów, jak i średnia waga towarów, wskazują, że rowery cargo są dużo efektywniejszym narzędziem niż samochody dostawcze. (Źródło: https://www.logistyka.net.pl/aktualnosci/item/93818)
Rower cargo. Źródło: Hazay
  • Pierwszą ciężarówką napędzaną ogniwami paliwowymi jest Mercedes-Benz GenH2 Truck. Prezentując GenH2 Truck, Daimler Trucks pokazuje swoje pełne zaangażowanie w rozwój konkretnych rozwiązań technicznych, które mają umożliwić ciężkim ciężarówkom z napędem na ogniwa paliwowe, o zasięgu przekraczającym nawet 1000 km na jednym tankowaniu, realizację różnorodnych i wymagających zadań w transporcie dalekobieżnym. Rozpoczęcie testów GenH2 Truck z udziałem klientów zaplanowano na rok 2023, natomiast jego produkcja seryjna ma ruszyć w drugiej połowie obecnej dekady. Dzięki zastosowaniu wodoru ciekłego, charakteryzującego się znacznie większą gęstością energetyczną niż wodór w stanie gazowym, osiągi takiego pojazdu powinny dorównywać osiągom porównywalnej konwencjonalnej ciężarówki z silnikiem wysokoprężnym. Konstruktorzy Daimler Trucks oparli charakterystykę pojazdu GenH2 Truck na parametrach siły napędowej, zasięgu i mocy konwencjonalnego samochodu ciężarowego Mercedes-Benz Actros do transportu dalekobieżnego. GenH2 Truck ma więc w swoim wariancie seryjnym oferować ładowność 25 ton przy masie całkowitej 40 ton. Tak dużą ładowność oraz ogromny zasięg umożliwią dwa specjalne zbiorniki ciekłego wodoru, a także niezwykle wydajny system ogniw paliwowych. (Źródło: https://www.logistyka.net.pl/aktualnosci/item/91377)
Mercedes-Benz GenH2 Truck. Źródło: Daimler
  • Firma Volocopter i DB Schenker rozwijają tzw. VoloDrone pod kątem komercyjnego wdrożenia i oceniają możliwości wykorzystania dronów w logistyce w ramach usług B2B. VoloDrone, ciężki, wielofunkcyjny dron towarowy firmy Volocopter, jest zasilany akumulatorami. Może transportować ładunek o wadze 200 kg na odległość do 40 km. Ma 18 wirników i silników, które napędzają ten autonomiczny, elektryczny statek powietrzny pionowego startu i lądowania (eVTOL). Rozwiązanie dla logistyki miejskiej będzie działać w ramach opracowanego przez Volocopter ekosystemu dla miast, składającego się również z usług mobilności pasażerskiej (VoloCity i VoloConnect), infrastruktury (VoloPort) oraz cyfrowego systemu koordynującego i wyświetlającego wszystkie operacje w czasie rzeczywistym (VoloIQ). Zautomatyzowane roboty mobilne na potrzeby tego projektu dostarczyła firma Gideon Brothers, partner DB Schenker, pionier w dziedzinie autonomicznej robotyki mobilnej. (Źródło: https://www.logistyka.net.pl/aktualnosci/item/92162)
VoloDrone. Źródło: DB Schenker