Czy praca na etacie to jedyne rozwiązanie dla przyszłych absolwentów uczelni? Niekoniecznie. Możesz wybrać inną ścieżkę kariery i próbować sił w biznesie. Jeżeli tak, to warto przyjrzeć się poszczególnym elementom charakteryzujących ludzi przedsiębiorczych. Któż nie chciałby zostać milionerem? Droga do sukcesu jako przedsiębiorcy jest trudna – nie każdemu się uda. Z pewnością jednak np. aktywny udział w dodatkowych zajęciach z przedsiębiorczości będzie dobrym przygotowaniem. Dobra wiadomość jest też taka, że wiele start–upów powstało właśnie dzięki pomysłowości młodych ludzi biznesu.
Warto zadać sobie następujące pytania:
- Czy w Twojej rodzinie są tradycje prywatnego biznesu? Jeżeli tak, to masz duże szanse na ukierunkowanie myślenia biznesowego. Być może w ten sposób przedsiębiorczy członkowie rodziny przekażą Ci „kapitał startowy”. Dodatkowym plusem będzie to, że otrzymasz informacje o prowadzeniu biznesu z pierwszej ręki. Tradycje rodzinne i kontynuowanie działalności przez nową generację są często impulsem do uruchomienia działalności.
- Czy planujesz, że wybrany temat pracy dyplomowej w jakimś stopniu będzie wiązał się z szeroko pojętą działalnością gospodarczą? Warto to rozważyć. Twoja praca może mieć wówczas bardzo praktyczny wymiar.
Czy wiesz, jakie są cechy osoby przedsiębiorczej?*
- Wykazuje działania proaktywne, przejmuje inicjatywę.
- Jest zaangażowana w realizowane działania.
- Wykazuje umiejętności przywódcze i organizacyjne.
- Nie boi się ryzyka.
- Jest konsekwentna w podejmowanych działaniach.
Warto więc zadać sobie pytanie: czy jestem na tyle odważny, by prowadzić własny biznes i czy działam w warunkach sprzyjających działalności gospodarczej?
Na początek spróbuj wykonać następującą symulację:
- Opracuj spójną koncepcję własnego biznesu (wykorzystaj analizę SWOT).
- Wyznacz własny kierunek działalności gospodarczej: zdefiniuj produkt lub usługę – hotelarstwo i gastronomia, branża beauty, ekologia, transport, a może agroturystyka?
- Zbierz maksymalnie dużo danych i informacji o podobnych inicjatywach, np. gospodarstwa agroturystycznego. Zorientuj się w dostępności programów finansujących.
- Zidentyfikuj zasoby, które będą Ci potrzebne do założenia i „rozkręcenia” biznesu. Co jest potrzebne? Co musisz pozyskać?
- Opracuj strukturę kosztów (koszty stałe i zmienne).
- Przygotuj prognozy sprzedaży (pamiętaj o wyznaczeniu cen jednostkowych za oferowany produkt/usługę).
- Wyznacz próg rentowności przedsięwzięcia, czyli Break Even Point.
- Spróbuj zbudować zespół – może to być paczka kolegów ze studiów.
- Zapoznaj się z technikami kreatywnego myślenia (warsztaty creative thinking).
*W. Wodo, N. Kuźma, Przedsiębiorczość akademicka. Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu, Wrocław 2020.