O wpływie robotyzacji na gospodarkę
Dziś trudno sobie wyobrazić współczesne przedsiębiorstwa, które chcą wnosić wkład do gospodarki, ale nie posługują się urządzeniami robotycznymi. Robotyka jeszcze do niedawna kojarzyła się głównie z zakładami produkującymi samochody, a więc z robotami typowo przemysłowymi. Od kilku lat coraz więcej branż dostrzega korzyści z wdrażania rozwiązań z obszaru automatyzacji. Należą do nich m.in. logistyka, elektronika, ale także medycyna czy gastronomia – w tych obszarach działalności gospodarczej coraz częściej wykorzystywane są roboty autonomiczne i współpracujące. Niektóre branże wręcz nie mogą się obyć bez robotów, m.in. ze względu na konieczność obsłużenia coraz większej liczby towarów (np. w centrach dystrybucji) lub wykonania bardzo precyzyjnych operacji. Podobne rozwiązania odciążają pracowników od powtarzalnych i monotonnych czynności, a jednocześnie zwiększają efektywność procesów.
Współpraca między sektorem prywatnym a instytucjami badawczymi w Polsce
Współpraca między sektorem prywatnym a instytucjami badawczymi to kluczowy czynnik napędzający rozwój nowych technologii. W Polsce coraz więcej firm nawiązuje partnerstwa z instytucjami naukowymi, co pozwala na lepsze wykorzystanie potencjału naukowego i przyspiesza proces innowacji. W tym artykule przedstawimy przykłady udanych partnerstw i przeanalizujemy, jak wpływają one na rozwój technologiczny.
Jak nauka pomaga w prowadzeniu zrównoważonego biznesu?
Najpierw musimy odpowiedzieć sobie na pytanie, czym jest „zrównoważony biznes”. Na czym polega działanie przedsiębiorców, którzy angażują się w prowadzenie działalności w różnych obszarach na styku między ekonomią a ekologią? Najogólniej ujmując, zrównoważony biznes powinien uwzględniać pogodzenie interesów producentów produktów z wymaganiami środowiskowymi. Zrównoważony biznes – czyli jaki? Warto wiedzieć, które produkty mają negatywny […]
Innowacje technologiczne w przemyśle
W ciągu ostatnich lat innowacje technologiczne stały się kluczowym elementem przemysłu, wpływając na sposób, w jaki przedsiębiorstwa prowadzą swoją działalność.
Jacek Krzywy wyjaśnia, czym jest cyfrowy bliźniak
Dlaczego warto znać cyfrowe bliźniaki? Jacek Krzywy, starszy specjalista – analityk procesów biznesowych w Łukasiewicz – Poznańskim Instytucie Technologicznym, zaprasza na stacjonarne warsztaty przygotowujące do samodzielnego wdrażania podejścia procesowego w swoich obszarach działalności zawodowej lub naukowej. Udział w warsztatach jest BEZPŁATNY.
📌 Informacje organizacyjne, formularz zgłoszeniowy i sylwetki osób prowadzących można znaleźć pod tym linkiem: https://pit.lukasiewicz.gov.pl/cyfrowe-blizniaki-warsztaty/
Akademia Łukasiewicza | Wywiad | Piotr Nędzewicz
💡 Jak podaje GUS, nakłady krajowe brutto na działalność badawczo-rozwojową (B+R) wyniosły w 2021 r. aż 32,4 mld zł. Za 62,8 proc. tych nakładów odpowiadały przedsiębiorstwa.
💡 Dlaczego przekształcanie wyników B+R w produkty czy usługi dostępne na rynku jest ważne?
💡 W jaki sposób osoby odpowiedzialne za komercjalizację w jednostkach badawczych wspierają twórców w przenoszeniu swoich pomysłów na rynek? Na te i inne pytania w rozmowie z Aleksandrą Szymił odpowiada Piotr Nędzewicz, zastępca kierownika Działu Komercjalizacji Łukasiewicz – Poznańskiego Instytutu Technologicznego.
Praktyka w Łukasiewicz – PIT
Jeżeli jesteś studentem, nie ukończyłeś 30 lat, chcesz odbyć praktykę i interesują Cię obszary:
- transformacji cyfrowej i sztucznej inteligencji,
- logistyki i magazynowania,
- obróbki plastycznej,
- technologii drewna i budownictwa modułowego,
- elektromobilności i pojazdów szynowych,
- technologii rolniczych i spożywczych
Rozwój biznesu z udziałem inwestora
Każdy przedsiębiorca myśli, jak rozwinąć firmę w przyszłości. Jednym z pomysłów jest pozyskanie inwestora dla swojego biznesu. Na co warto zwrócić uwagę podczas jego realizacji? Kiedy inwestor? To zależy od fazy rozwoju Twojej firmy – inwestorzy angażują się na różnych etapach rozwoju przedsiębiorstwa. W przypadku start-upów mogą to być inwestycje początkowe, podczas gdy dla firm […]
Przyczyny niepowodzeń w procesie komercjalizacji
Proces komercjalizacji, czyli wprowadzania innowacji na rynek w celu osiągnięcia zysków, może napotykać różnorodne trudności. Oto kilka przyczyn niepowodzeń w procesie komercjalizacji, a także obszary, nad którymi warto pracować. Aby zwiększyć szanse na sukces, dobrze je poznaj. Niewłaściwie zdefiniowany rynek docelowy: Problem: Brak dokładnego zrozumienia potrzeb rynku docelowego może prowadzić do wprowadzenia produktu, który […]
Dojrzałość technologiczna a dojrzałość biznesowa projektu
W dzisiejszym świecie rozwój projektów technologicznych wymaga nie tylko zaawansowanych umiejętności technicznych, ale także świadomości biznesowej i zrównoważonego podejścia do działań. Analiza dojrzałości technologicznej oraz biznesowej projektu staje się kluczowym elementem sukcesu w procesie jego realizacji. Czym jest dojrzałość technologiczna? Dojrzałość technologiczna projektu odnosi się do stopnia zaawansowania technologicznego, umiejętności zespołu projektowego oraz stosowania […]
Od laboratorium do rynku – komercjalizacja wyników B+R w praktyce
Komercjalizacja to proces przenoszenia innowacyjnych pomysłów i rozwiązań z obszaru badań i rozwoju do sfery rynkowej. To właśnie tam mogą one przynieść korzyści społeczeństwu i przedsiębiorstwom. Dobre praktyki w komercjalizacji wyników B+R do zastosowania w Twojej firmie: Sformalizowany proces komercjalizacji – przygotuj szczegółowy opis etapów, od identyfikacji potencjalnych innowacji po ich wdrożenie na rynek, […]
Młodzi naukowcy – Tomasz Antkowiak
Podcast z cyklu Młodzi naukowcy – gościem jest Tomasz Antkowiak, który na ścieżkę naukową wszedł z pewnym doświadczeniem zawodowym i połączył ciekawą pracę z doktoratem.
Posłuchaj:
- Jak poprzez naukę móc rozwiązywać bieżące problemy przemysłu kolejowego i jak rozwijać branżę?
- Jak komunikacja z kontrahentami pomaga w pracy i doktoracie?
- Jak projektować ekologicznie?
💡 Dowiedz się jak złapać równowagę między nauką a przemysłem i przekonać zagranicznych partnerów do polskiej nauki, która ma doświadczenie i nie robi „półkowników”.