Drony (bezzałogowe statki powietrzne – BSP) sprawdzają się w wielu obszarach – od zastosowań amatorskich po specjalistyczne. Z pewnością drony mogą być wykorzystywane do transportu przesyłek kurierskich. To już się dzieje. O tym, że mogą także pomagać ratować życie i jednocześnie wspierać pracę tych, którzy niosą pomoc w nietypowych sytuacjach, wiemy niewiele. Okazuje się, że to właśnie w ochronie zdrowia i medycynie istnieje bardzo duży potencjał ich wykorzystania. Podstawową zaletą jest możliwość szybkiego przemieszczania, niezależnie od warunków komunikacyjnych na drogach.
Trzy wybrane dziedziny
- Transport podobny do tego, który pojawia się już w firmach kurierskich. W przypadku transportu produktów leczniczych lub próbek przekazywanych do badań dodatkową zaletą może być zachowanie kontrolowanej temperatury.
- Pomoc w sytuacjach zagrożenia życia – wówczas decydujące jest udzielenie pomocy w pierwszych minutach. Ratownik medyczny otrzymuje wsparcie podejmowanej przez niego resuscytacji dzięki dronowi dostarczającemu mu na miejsce zdarzenia defibrylator. Dodatkowo dron mógłby zapewnić niezależną komunikację z dyspozytorem pogotowia.
- Obserwacja prowadzonej akcji ratunkowej z powietrza i możliwość skutecznego użycia drona do precyzyjnego określenia współrzędnych geograficznych miejsca zdarzenia i przekazywania obrazu w czasie rzeczywistym. Może to być bardzo cenne wsparcie dla osób dowodzących akcją ratunkową.
Przykłady
Seria testowych lotów transportowych realizowanych przez polską spółkę Farada we współpracy z Polską Agencją Żeglugi Powietrznej. Dron, który leciał wydzielonym korytarzem powietrznym i z maksymalną prędkością do 90 km/h, dostarczył paczki medyczne średnio o połowę szybciej niż transportem kołowym. Loty odbyły się na trasach pomiędzy Warszawą a szpitalami w Pułtusku, Sochaczewie oraz Otwocku. Na tych trzech trasach zrealizowano kilkanaście przelotów bezzałogowego samolotu pionowego startu. Dron o masie 14 kg unosi się pionowo najpierw na wysokość 50 m, a następnie podobnie do typowego samolotu pokonuje trasę na wysokości od 100 m do 120 m nad ziemią. Bezzałogowy statek powietrzny pokonał trasy do Pułtuska i Sochaczewa o długości ok. 60 km każda, średnio w 45 minut. Do Otwocka przelot z centrum Warszawy zajął mniej niż 15 minut.
Natomiast amerykański UPS Flight Forward wykorzystuje drony w dostawach leków na receptę z apteki CVS do The Villages, największej w Stanach Zjednoczonych wspólnoty domów spokojnej starości na Florydzie, w której mieszka ponad 135 tys. osób.